torsdag 3 januari 2008

Längtan till vår



Jag fick ett liiitet sting av dåligt samvete idag. Upptäckte nämligen att jag glömt något viktigt. Mina stackars pelargoner i matkällaren. De stackars växterna har inte fått något vatten alls......åh.....jag hoppas att de ändå överlever. Men förra året lyckades jag ta död på alla utom 3 stycken. Som tur var överlevde däribland en Mårbacka min klassiska favorit. Ska försöka komma ihåg att ge dom lite vatten nu några gånger innan det är dags att plantera om.


Jag längtar ut till trädgården. Förra sommaren fick jag en ny passion. Det satte ordentlig fart när jag fick en 2 dagars kurs på Wij-trädgårdar i födelsedagspresent av min man och mina föräldrar. Kursen handlade om att anlägga en örtagård. Det gav så mycket inspiration att höra Lasse Krantz prata om jordmån, kompost och trädgårdens rum. Han kan verkligen blanda fakta med spännande anektdoter. Bland annat berättade han om hur man då och då ska stoppa ner handen i sin kompost och röra om och prata med den för att se hur den mår. Är komposten för het är det som om den har feber och för kall så sker ingen föruttnelse. :) underbart fast jag har nog inte kommit dit än......


men jag håller i alla fall på att planera för våren och plantering av kryddväxter och annat. Jag ska utöka örtagården så det blir en hel del gräva. Här en bild från kursen när vi tränar på komposition:

Jag får nu nöja mig med att titta på växthuset, teckna och planera i min trädgårdsbok och kolla alla fina bilder av växter på nätet.












Växthuset och en liten bit av min örtagård:

Inga kommentarer: