tisdag 19 augusti 2008

Björnbärsfrossa

Jag tror jag fått bloggtorka :) allting står bara still här hemma.


Har varit förkyld, börjat jobba och haft bredbandshaveri. Jo, jag vet att det definitivt kunde vara värre men jag är rätt slutkörd ändå. Ska verkligen ta det lugnt i helgen som kommer och bara vila...med undantag för en liten kräftskiva.



Något som piggar upp just nu är skörden av Björnbär. Vi har massor av dessa mörkt blåsvarta ljuvliga bär. Jag tycker både de är vackra och goda.

Min far plockade med sig en reva hem från ett besök i Småland för några år sedan och de har tagit sig otroligt bra.



Jag har plockat och haft med till jobbet, bakat muffins och gjort marmelad. Nu ska jag göra en björnbärspaj till helgen.

Sen till något helt annat.....Ska försöka mig på att börja virka. Det har jag inte gjort sedan högstadiet men ....jag vill så gärna lära mig. Det är väll ett lagomt pyssel för det kommande höstmörkret. Mysa in sig i en filt med massor av ljus omkring sig, någon bra skiva, en kopp te och sen virka. Ja, jag ska i alla fall försöka. Kanske någon har tips om vad man ska börja med??

Kram Helen

5 kommentarer:

Viola sa...

Hjesan, vilka mysiga bilder från din trädgård, och vad gott med björnbär. Om du vill ha en pläd varför inte börja med att virka mormorsrutor. Ha en bra dag, Viola

Hannatildas hörna sa...

Eller varför inte börja med en grytlapp med en gullig kant runt.. Lagomt lite sen när det bara går utav farten ska du se att det blir en hel pläd åxå... Jag har stickat hela sommaren när jag jobbat natt. fyra par vantar har det blivit. Igår gjorde jag tummar till dessa, för första gången i mitt liv! Men det gick faktiskt bra.. Blir nog nåt att visa på bloggen sen...
vi måste fika snart du och jag!!!!

kramisar Elin

Karin Krut sa...

Björnbären ser väldigt goda ut :) Hoppas du får vila upp dig ordentligt i helgen så du får tillbaka energin :)
Ha en skön helg
Kram Karin

Hanna i Det stora grå huset sa...

Hej Blondie! ;-)

jag vet hur det känns med den där bloggtorkan , och känslan att allt går emot en... Trist...

Vilka fina bilder du visar! Björnbär är så vackra, det håller jag med om. Däremot så vet jag inte om de är så goda... Som marmelad och sylt och så är det toppen, men bara sådär helt på egen hand.. nja. Önskar nog att de var sötare.

Beundrar dig som bakar och saftar och syltar... Tänk om man klarade det!

Ha en härlig helg!
Kram Hanna

P.s Brukar tänka på din fina dator när jag sitter instängd i min lilla skrubb och knappar på en stor gammal kluns. Vill också ha... Men ekonomin tillåter nog inget så vackert som din. :-(

Tess på Tilda och Mamma sa...

Hej vännen jag blir lika glad varje gång jag öppnar din sida,när musiken flödar.Är lite avundsjuk på dina björnbär,tror inte det fungera här uppe i norr jag bara älskar bär.
Nu ska jag tända ljus och krypa upp i soffan och dricka ett glas vin när alla barnen sover.
Ha en bra helg.
Kramis Tess på tildaochmamma